АнализиОт света

Застрахователните и банкови организации са водещи във включването на GenAI в бизнес операциите

Глобално проучване сочи, че Китай е начело в използването на генеративния Изкуствен интелект – GenAI, а водещи при въвеждането му са застрахователните и банковите организации.

Бизнесът по света ентусиазирано използва и инвестира в технологията. Проучването на SAS, проведено от Coleman Parkes Research сочи, Китай е начело. Лицата, вземащи бизнес решения в Китай, съобщават, че 83% от техните организации използват технологията. Това е повече, отколкото във Великобритания (70%), САЩ (65%) и Австралия (63%). Но организациите в САЩ водят по отношение на зрелостта и пълно имплементиране на GenAI технологиите – 24% в сравнение с 19% в Китай и 11% в Обединеното кралство.

Какво означава това по отношение на глобалното икономическо въздействие на AI и GenAI?

В доклад от 2023 г. McKinsey изчислява, че GenAI може да добави еквивалента на 2,6 трилиона до 4,4 трилиона долара годишно в различни случаи на употреба. Това е сравнимо с целия БВП на Обединеното кралство през 2021 г. Това въздействие би увеличило общото влияние на изкуствения интелект с 15% до 40%.

Като се имат предвид тези икономически последици, SAS и Coleman Parkes се насочиха към 1600 лица, отговорни за вземането на решения на ключови световни пазари. Респондентите работят в редица индустрии, включително банкиране, застраховане, публичен сектор, науки за живота, здравеопазване, телекомуникации, производство, търговия на дребно, енергетика и комунални услуги, както и професионални услуги. В най-малките изследвани организации работят между 500-999 души, а в най-големите над 10 000.

„Въпреки че Китай може да води в процента на възприемане на GenAI, това не означава непременно ефективно прилагане или по-добра възвръщаемост. Всъщност САЩ водят в надпреварата, като 24% от организациите са приложили изцяло GenAI в сравнение с 19% в Китай“, посочва Стивън Соу, управляващ директор на Coleman Parkes.

Акцентите от резултатите от глобалното проучване включват индикатори, които сигнализират, че различните региони са на борда и започват да приемат GenAI по смислен начин, но с различна скорост.

„С всяка нова технология организациите трябва да преминат през фаза на откриване, разделяща вълнението от реалността, за да разберат сложността на реалните имплементации в компанията. Достигнахме този момент с генеративния изкуствен интелект. Тъй като излизаме от цикъла на вълнението, сега става въпрос за целенасочено прилагане и предоставяне на повторяеми и надеждни бизнес резултати от GenAI“, подчерта Брайън Харис, изпълнителен вицепрезидент и главен технически директор на SAS.

Къде се класират регионите по отношение на пълното използване и внедряване на GenAI в процесите на техните организации?

– Северна Америка: 20%
– Азиатско-тихоокеански регион: 10%
– Латинска Америка: 8%
– Европа: 7%

Кои региони са въвели политики за използване на GenAI?

– Азиатско-тихоокеански регион: 71%
– Северна Америка: 63%
– Европа: 59%
– Латинска Америка: 52%

До каква степен тези, които планират да инвестират в GenAI през следващата финансова година, имат специален бюджет?

– Азиатско-тихоокеански регион: 94%
– Европа: 91%
– Северна Америка: 89%
– Латинска Америка: 84%

Сабине ВандерЛинден, главен изпълнителен директор и рисков партньор в Alchemy Crew, вижда голям потенциал за индустриите, инвестиращи в GenAI. „Бъдещето на бизнеса се променя от генеративния изкуствен интелект. Всъщност интеграцията на GenAI в бизнес процесите – от динамично профилиране в маркетинга до прецизно застраховане срещу искове – предлага несравними възможности за ефективност, персонализация и стратегическо прогнозиране. Възприемането на тази технология е от съществено значение за поддържането на преднина в един силно несигурен и непредсказуем конкурентен пазар“, каза Сабине ВандерЛинден.

Когато се разделят на индустриални сегменти, данните показват, че банковото и застрахователното дело са водещи по отношение на включването на GenAI в ежедневните бизнес операции в различни показатели.

Как се класират конкретни индустрии по отношение на пълното прилагане на GenAI в ежедневните бизнес процеси?

– Банкиране: 17%
– Телекомуникации: 15%
– Застраховане: 11%
– Науки за живота: 11%
– Професионални услуги: 11%
– Търговия на дребно: 10%
– Публичен сектор: 9%
– Здравеопазване: 9%
– Производство: 7%
– Енергетика и комунални услуги: 6%

Кои индустрии показват, че вече използват GenAI ежедневно до известна степен?

– Телекомуникации: 29%
– Търговия на дребно: 27%
– Банкиране: 23%
– Професионални услуги: 23%
– Застраховане: 22%
– Науки за живота: 19%
– Здравеопазване: 17%
– Енергетика и комунални услуги: 17%
– Производство: 16%
– Публичен сектор: 13%

Кои отдели в организациите използват или планират да използват GenAI?

– Продажби: 86%
– Маркетинг: 85%
– IT: 81%
– Финанси: 75%
– Производство: 75%

Организациите, които първи възприемат технологията, срещат множество препятствия при използването и внедряването на GenAI. Номер 1 в списъка на предизвикателствата, пред които са изправени организациите при пускането на GenAI в рутинна употреба, е липсата на ясна стратегия на GenAI.

Само 9% от лидерите, отговорили на анкетата, посочват, че са изключително запознати с имплементирането на GenAI от тяхната организация. От респондентите, чиито организации са приложили изцяло GenAI, само 25% казват, че са изключително запознати със стратегията за внедряване. Дори и тези, които вземат решения за технологични инвестиции, не са запознати с AI – включително и в организациите, които са водещи в приемането на новите технологии.

9 от всеки 10 старши технологични ръководители признават, че не разбират напълно GenAI и неговия потенциал да повлияе на бизнес процесите. 45% от главните информационни директори (CIO) разбират стратегията за внедряване на AI в своята организация, което ги прави водещи сред ръководителите. Само 36% от главните технологични директори (CTO) казват, че са напълно запознати.

И все пак, въпреки тази разлика в разбирането, повечето организации (75%) казват, че са заделили бюджети за инвестиции в GenAI през следващата финансова година.

Други предизвикателства, пред които са изправени организациите, включват:

Данни

Тъй като организациите приемат GenAI, те осъзнават, че нямат достатъчно данни за фина настройка на големи езикови модели (LLM). Също така, след като навлязат дълбоко в процеса на внедряване, те разбират, че им липсват подходящи инструменти за успешно прилагане на AI. IT лидерите на организациите са най-загрижени за неприкосновеността на данните (76%) и сигурността на данните (75%).

Регулации

Само една десета от организациите заявяват, че са напълно подготвени да се съобразят с предстоящите разпоредби за AI. Една трета от организациите, които са приложили изцяло правилата, вярват, че могат да ги спазват. Само 7% осигуряват високо ниво на обучение по управление на GenAI. И само 5% разполагат с надеждна система за измерване на рисковете от пристрастия и неприкосновеност на лични данни в LLM.

Въпреки че има пречки, някои ранни потребители вече са изпитали значителни ползи: 89% съобщават за подобрено преживяване и удовлетворение на служителите; 82% казват, че спестяват оперативни разходи; и за 82% задържането на клиенти е по-високо.

Свързани статии

Back to top button