Застраховане

Модерните коли докладват поведението ни на застрахователите

Автомобилните компании споделят всичко за навиците на клиентите си

Автомобилните производители събират данни за поведението при шофиране на много от своите клиенти. След това някои от тях тихомълком ги предоставят на застрахователните компании. Практиката води до това, че някои шофьори дори не подозират, че покритието им е намалено или направо прекратено, пише TECHNEWS.

Повечето модерни превозни средства предлагат интернет услуги, които помагат да се осигурят всички видове популярни инфоразвлекателни функции – от приложения в автомобила до Wi-Fi мрежи. Същите тези „свързани“ автомобили могат да бъдат златна мина от данни за поведението на водачите – а тези данни са интересни не само за автомобилните производители, но и за застрахователните компании. Нови и скандални разкрития по темата, направени в САЩ, заостриха общественото внимание към проблема.

Производители на автомобили като General Motors и Ford проследяват поведението на шофьорите благодарение на факта, че новите модели са постоянно свързани с интернет, съобщи тази седмица New York Times. После фирмите могат да споделят добитите данни брокери на данни, които на свой ред създават „информационни доклади за потребителите“. Докладите се продават на застрахователни компании.

Неочаквани промени

Докладите за потребителите не показват къде е пътувал даден шофьор, но предоставят информация за продължителността на пътуванията му и поведението му при шофиране, като например „рязко спиране“, „рязко ускоряване“, превишена скорост. Застрахователните компании могат да използват тези доклади, за да оценят риска на настоящ или потенциален клиент и да коригират тарифите си – или да откажат покритие въз основа на констатациите.

Повод за проучването по темата е случаят с Кен Дал – шофьор на Chevrolet Bolt, взет на лизинг. Дал научил, че шофьорските му навици – и тези на съпругата му – се проследяват, когато застрахователен агент му казал през 2022 г., че застрахователната компания е увеличила застрахователната му премия с 21% на база поведенчески данни.

„Усещането е като предателство“, казва Дал. „Те взимат информация, която не зная, че ще бъде споделена, и променят условията на нашата застраховка“.

Без съгласие и даже без знание

Производителите на автомобили и брокерите на данни казват, че не събират информация без съгласието на клиентите. Но в действителност много потребители несъзнателно се съгласяват със събирането на данни, когато подписват разни декларации, без да четат „дребния шрифт“.

Този проблем с поверителността е подобен на смартфоните и другите лични дигитални устройства. Известно е, че твърде често хората си инсталират приложение или актуализация и се съгласяват с правилата и условията, без изобщо да четат условията, камо ли пък „дребния шрифт“.

Когато по подобен начин, по инерция, човек подписва съгласие навиците му за шофиране да бъдат наблюдавани, практиката е известна като „застраховка, базирана на употребата“. Въпросът, който остава на масата, е дали наистина шофьорите съзнателно се съгласяват да споделят данните си.

Доклад на Mozilla от септември миналата година също алармира относно политиките за поверителност на производителите на автомобили. Отчетът разкри, че производителите на коли споделят данни относно шофьорите със застрахователни компании и правоприлагащи органи. „Модерните коли са машини за наблюдение на колела,“ пишат авторите. „Те са оборудвани със сензори, радари, камери, телематика и приложения, които могат да открият всичко, което правим вътре – дори къде и кога го правим“.

Задължително докладване?

Mozilla предположи, че практиката производителите на автомобили да споделят информация със застрахователните компании може да е въпрос на двустранни споразумения – но скоро може да стане задължителна „поради широко разпространената правителствена подкрепа“.  Въпрос на време е това да стане факт в САЩ и след това да се разпространи по света.

Свързани статии

Back to top button